Druhé největší město Srí Lanky, Kandy, je další povinnou zastávkou při putování po Srí Lance. Leží uprostřed kopců v centru ostrova a je to hlavní město kultury a sinhálských tradic. Staré budovy a úzké historické uličky kolem jezera jsou jen jednou z mála ukázek jedinečného kulturního bohatství tohohle úžasného města. V historii bylo Kandy jedním z nejvýznamnějších měst Srí Lanky, a to hlavně díky své strategické poloze uprostřed kopců zarostlých džunglí a ještě ve středu ostrova. Vzniklo na začátku 13. století a v 16. století bylo hlavním městem tří velkých ostrovních království (Kandy, Kotte a Jaffna). Království Kandy si zachovalo svou nezávislost jak před Portugalci tak Holanďany. Kandyjští králové totiž zakazovali stavět mosty a rozšiřovat cesty, čímž velmi dobře chránili svou nezávislost. Díky velmi strategické poloze se jim dobře bojovalo proti vetřelcům – město zapálili a poté se stáhli do okolních pralesů. Nakonec přesto království podlehlo Britům a bylo to spíše díky shodě náhod, taktickému vyjednává Brita Sira Johna D´Oyly a také snaze zbavit se nenáviděného kandyjského krále Srivikrama Rádžasinhy. Takže Britové vlastně jen tak bez boje vpochodovali do města a město ovládli. Zdejší knížata předala oficiálně vládu Britům roku 1815. Ti na oplátku slíbili, že zanechají ve stávajícím stavu zdejší zákony, zvyky a tradice. Po dvou letech britské nadvlády se ale Kandyjší vzbouřili, nepokoje se šířily po celém okolí a Britové pak byli nuceni povolat sem své vojáky z Indie. Kvůli jejich rychlému přesunu do města začali budovat vůbec první silnici do Kandy, což byl ve své době jeden z divů techniky. I přes odpor Kandyjských se město začalo rozvíjet jako velmi významné centrum britské správy a obchodu a velmi kvetlo. Železnice vedoucí z Colomba do Kandy byla dokončena roku 1867.
Kandy je skvěle dostupné městskou hromadnou dopravou jak vlaky, tak autobusy. Železnice z Kandy do Colomba je jednou z nejkrásnějších tras v jihovýchodní Asii. Autobusy odsud jezdí do všech velkých měst, a to ze dvou nádraží – Clock Tower Bus Stand a Goods Shed Bus Terminal.
V Kandy se také koná nejúžasnější slavnost na Srí Lance, Esala Perahera. Je to vůbec jedna z největších náboženských událostí v celé Asii. Slavnost pochází z dob vzniku legendy o neslavnější srílanské náboženské relikvii, Buddhovu zubu. Dnešní podoba oslav pochází z 18. století. Slavná relikvie se nese městem v čele čtyř průvodů (symbol oslavy čtyř Bohů). Dříve se slavnosti účastnili i srílanští králové. Originál Buddhova zubu se naposledy nesl roku 1848, od té doby se v čele průvodu nosí už jen replika zubu. Oslava trvá deset dní, je plná procesí, která jsou den za dnem barevnější a nejkrásnější je poslední den, kterému se říká Maha Perahera. V ten den jdou ulicemi města až stovky krásně zdobených slonů, za nimi pak tanečníci, akrobaté a celé je to opravdu barevné, divoké a prostě velkolepé. V čele průvodu jde sloní král Maligawa Tusker, na jehož hřbetě je schránka s replikou Buddhova zubu. Po průvodu se vždy před rozbřeskem dalšího dne koná obřad roztínání vody – kněží vstoupí do řeky Mahaweli Ganga a její vodu rozetnou mečem. Symbolicky tak spouští příděl vody pro další roky, zub má prý moc chránit před suchem. Po roztínání vody se v 15 hodin koná poslední, ale ne už tak barevná, slavnost. Tohle procesí (perahera) je teatrální představení, které vede pět průvodců. Ti jdou za sebou ulicemi Kandy. Nejprve vychází průvod od Chrámu Buddhova zubu, ostatní čtyři průvody vycházejí z dalších svatyní. Nejdříve jdou sloni, poté hodnostáři, pak tanečníci, bubeníci. Začátek a konec procesí symbolizují výstřely z děla. Slavnost se koná každoročně zhruba na přelomu července a srpna, hotely tou dobou bývají obsazené několik měsíců dopředu. Začíná se mezi 8 a 9 hodinou ráno, koukat můžete buď jen tak z chodníku nebo z připravených sedadel, na která si musíte koupit vstupenky. Při jejich nákupu ale dávejte pozor na různé podvodníky. Informace o termínech konání a další informace najdete tady. Budete-li na Srí Lance v době konání slavnosti, rozhodně si ji nenechte ujít. Je to velkolepý zážitek.
Centrum města tvoří jezero Kiri Mahuda (Mléčné jezero). To vybudoval tyranský vládce Srivikrama Rádžasinha. Mnoho lidí, kteří na projektu odmítli pracovat, bylo zabito a napíchnuto na kůly. Na ostrůvku na jezeře pak nenáviděný vládce postavil harém, který ale Britové přeměnili na muniční sklad. Je možné udělat pěknou procházku kolem jezera, na které jsou k vidění pěkné koloniální budovy včetně kláštera Malwatta s osmibokou věží. Ke klášteru se dostanete vstupní bránou, v okolí se pak nacházejí další klášterní budovy. Od jezera pak také vedou schody do královského parku Royal Palace Park, ze kterého je pěkný výhled na jezero. Na břehu jezera leží také rezervace Udawattakele, která dříve fungovala jako královská obora. Rezervací vedou dvě hlavní turistické stezky, Lady Horton´s Drive a Lady Gordon´s Road, pojmenované po manželkách britských guvernérů. Dnes rezervace funguje jako příjemný městský park.
Z dalších památek v Kandy zmíníme ještě kostel sv. Pavla, což je novogotická stavba z roku 1943, která je pro svůj viktoriánský interiér a pamětní desky stálou připomínkou britské účasti na ostrově. Na kopci u města pak můžete vidět obrovskou bílou sochu Baharaakanda Buddhy.
Na břehu jezera naproti klášteru Malwatta leží nejvýznamnější buddhistická svatyně Srí Lanky, Chrám Buddhova zubu (Dalada Maligawa). V nejslavnější srílanské svatyni je ukryta legendární relikvie, Buddhův zub, který se na Srí Lanku dostal v 16. století po dlouhém putování z Indie. Nynější podoba svatyně pochází z přelomu 17. a 18. století a má za sebou různé přestavby a úpravy. Chrám byl hodně poškozen roku 1998, když před jeho vstupem Tamilští tygři vyhodili do povětří nálož v autě. Při tomto teroristickém útoku zahynulo 20 lidí a bylo zničeno celé průčelí. Z tohoto důvodu tu jsou dnes přísné kontroly při vstupu. Kolem chrámu vám také různí průvodci budou nabízet průvodcovské služby a snažit se na vás vydělat. Púdža v chrámu trvá hodinu a koná se v 6.30, 9.30, 10.30, 18.30, 19.30. V době večerních púdž je chrám narván turisty, přesto je to skutečně pěkná ceremonie doplněná bubnováním a na konci bohoslužby je otevřena místnost s posvátnou relikvií. Do samotné Síně se zlatou střechou nelze vstoupit, můžete jen vystát frontu a podívat se z dálky na samotnou relikvii ukrytou ve zlaté schránce.
Co je to tedy vlastně ten Buddhův zub? Buddha byl po své smrti v 6. st. př. n. l. spálen v severní Indii a z ohně byly zachráněny některé části jeho těla včetně zubů. Jeden ze zubů byl tajně propašován na Srí Lanku ve 4. století, prý ve vlasech jedné princezny, protože v Indii buddhismus pomalu musel ustupovat hinduismu. Postupně se dostal na několik míst na Srí Lance, než ho ve 13. století indičtí vojáci vrátili zpátky do Indie. Po čtyřech letech se vrátil ale zase zpátky na Srí Lanku. Za dobu svého putování postupně nabývala tato náboženská relikvie obrovského významu a v minulosti byla symbolem srílanské suverenity. Sinhálští králové ho vždy měli při sobě v hlavním městě. Poté ho ale Portugalci odvezli do Indie, kde ho rozdrtili, spálili a hodili do moře. Buddhisté ale tvrdí, že to byla jen replika zubu anebo to, že se zub magicky vrátil zpět na Srí Lanku. V Kandy je od konce 16. století, kde byl pro účely jeho uložení vybudován chrám. Postupem času byl využíván jako symbol slavnosti Esala Perahera. Dodnes kolují pověsti o tom, co ten „zub“ ve skutečnosti je. Třeba se tvrdí, že zub je tak velký, že nemůže být člověčí… Přesto má ale tahle relikvie u lidí obrovskou úctu.
A co v chrámu všechno můžete navštívit? Do areálu se vstupuje bránou Mahá Vahalkada, která původně sloužila jako vstupní brána nejen do chrámu, ale i do královského paláce. Samotná hlavní svatyně je dvoupatrový chrám nacházející se na Nádvoří bubeníků (Hewisi Mandapaya). Svatyně vypadá zvláštně, dodnes je tu řada nedokončených nástěnných maleb. Do přízemí vedou troje dveře - ty hlavní jsou nádherné a celé ve stříbře, jsou ale zakryté závěsem, po stranách jsou pak dvoje tesané kamenné dveře zdobené různými symboly slunce a měsíce (symbol králů z Kandy). Z Nádvoří bubeníků pak vede schodiště vlevo nahoru, v jehož polovině minete schránku, ve které se nosí při Esala Perahera replika zubu. Nahoře je pak Recitační sál (Pirit Mandapa), kterým projdete ke vstupu do hlavní Síně. Tam je sice vstup zakázán, za zábradlím ale uvidíte dveře do svatyně. Vnitřek Síně dělí na tři části zlaté oblouky a samotný zub je uložen v Posvátném příbytku (Vedahitina Maligawa). Skrývá se ve zlaté schránce ve tvaru dágoby a říká se, že je tam šest zmenšujících se schránek a až v té nejmenší je samotný zub. Z nádvoří pak vedou další schody nahoru do Nové svatyně (Alut Maligawa) z roku 1956, která byla postavena na oslavu 2500 let od Buddhovy smrti. Ta je plná soch Buddhy z různých zemí. Na zdi je pak 21 obrazů, které líčí historii relikvie od Buddhovy smrti až dodnes. V prvním i druhém patře Nové svatyně se nachází Muzeum Buddhova zubu, do kterého se vchází zadním vchodem ze svatyně a uvidíte tu expozici věnovanou samotné relikvii i stavbě chrámu.
Chrám Buddhova zubu původně stál ve středu královského paláce, který je dnes zachován v podobně komplexu budov obklopujících chrám. Některé části původního paláce se zachovaly dodnes. Dnes jsou hlavními atrakcemi paláce dvě stavby: Audienční síň – kandyjský pavilon otevřený ze všech stran plný krásně vyřezávaných dřevěných sloupů. Ty uvidíte v síni, ve které roku 1784 kandyjská knížata podepsala smlouvu, kterou předala moc Britům. Druhou budovou je Muzeum slona Rádži (Raja Tusker Museum), které se nachází nedaleko Audienční síně. Je věnováno nejslavnějšímu slonovi Srí Lanky, který je tu vycpaný k vidění. Zemřel roku 1988 a proslavil se tím, že nosil schránku se zubem v procesí. Slon se těšil obrovské oblibě i vážnosti, díky čemuž si po své smrti vysloužil vyhlášení dne smutku a dodnes je objektem uctívání mnoha Sinhálců. U skleněné vitríny se dnes lidé modlí. Po Rádžově smrti jeho roli Maligawa Tusker (nosiče schránky) převzalo několik slonů, kteří se o tuto roli dělí. Nároky na výběr slonů, kteří smí schránku nosit, jsou velmi náročné. Vybraní sloni musí splňovat několik kritérií - smí to být pouze samci a sedm částí jejich těla (nohy, chobot, penis, ocas) se musí dotýkat země, stojí-li slon vzpřímeně. Tito sloni jsou považováni za slony z jakési vyšší kasty. Samotné slony chrámu darovali i významné osobnosti – premiéři Srí Lanky, Indie nebo třeba thajský král.
V Královském paláci se dále nachází Národní muzeum (v někdejším královnině paláci), kde najdete řadu významných exponátů z Kandy (předměty ze slonoviny, šperky, textilie, sbírku vodních hodin, což jsou mističky s dírkami, které se vodou naplní přesně za 24 minut). Kousek za Národním muzeem je Muzeum buddhistického světa, kde jsou k vidění různé buddhistické artefakty z řady asijských zemí, díky čemuž to tu působí dost zvláštně a nesourodě. Zmíníme ještě hřbitov kandyjské posádky (Garrison Cemetery Rd) z roku 1817, což je místo posledního odpočinku zesnulých britských kolonistů včetně samotného Sira Johna D´Oylyho , významného diplomata a jedné z nejvýznamnějších postav koloniálního Cejlonu.
Samotné Kandy je pod ochranou čtyř bohů a každý z nich má ve městě svůj vlastní chrám. Tím je krásné ukázáno, jak se na jednom místě protínají buddhistické i hinduistické tradice, což není na Srí Lance výjimkou. Všechny tyto svatyně se společně označují jako Svatyně čtyř Bohů (bozi – Pattiní, Nátha, Višnu a Kataragama). Svatyně bohů Pattiní, Nátha a Višnu leží v areálu Chrámu Buddhova zubu nedaleko od sebe. Bohyně Pattiní má svou dřevěnou svatyni s obrovským stromem bo. Kult téhle bohyně zemského původu na Srí Lanku přišel z jižní Indie. Další svatyně, Nátha dévale, je nejstarší v Kandy. Ke svatyni vede trasa z Pattiní. Kult Náthy je hodně uctíván hlavně v Nepálu, Tibetu nebo Číně. Třetí svatyní v areálu Chrámu Buddhova zubu je svatyně Višna dévale a je to dřevěný pavilon se zajímavou sochou Višny. K vidění tu jsou také předměty používané při průvodu Esala Perahera. Čtvrtá svatyně, hinduistická svatyně Kataragama dévale, leží mimo areál chrámu v samotném centru města.
Budete-li mít prozkoumané město, můžete využít pár našich tipů na to, co navštívit v nejbližším okolí Kandy. Samozřejmě zase další kupu chrámů a také velmi pěkný areál botanické zahrady Peradeniya. To je rozsáhlý komplex, který v 18. století sloužil k odpočinku místní šlechty a jeho historie sahá až do 14. století. K vidění je tu japonská zahrada, orchideový skleník, hadí liána. V parku žije obrovská populace kaloňů, kteří se skrývají ve větvích zdejších zajímavých stromů a také tlupy makaků. Projít se tu můžete po upravených cestičkách. K vidění je tu na 4 tisíce druhů rostlin včetně stoletého jávského fíkovníku. K zahradě se dostanete z Kandy autobusem č. 644 z nádraží Clock Tower.
A viděli-li jste dosud málo svatyní a chrámů, vyjmenujme teď alespoň některé z těch, které leží v okolí Kandy. Některé chrámy pocházejí ještě z dob království Kandy a oproti chrámům v Kandy a v turistických městech jsou téměř bez turistů. Třemi nejvýznamnějšími chrámy v okolí jsou Embekke dévale, Lakatilake dévale a Galadeniya dévale. Embekke je ze 14. století a může se pyšnit pěkným bubenickým pavilonem s krásnými dřevěnými sloupy. Modrá stavba ve skále ze 14. století je chrám Lankatilake a taktéž do skály je vbudovaný chrám Galadeniya s pěknou zlatou sochou Buddhy. Východně od Kandy je pak další trojice chrámů – Gangarama Viharaya, do skály zabudovaná Degaldoruwa, která je z trojice nejvýznamnější, a Galmaduwa Gediye. Takže jste-li tak okouzleni srílanskými chrámy, v Kandy si jich rozhodně užijete dostatek. Co ještě zmíníme v okolí Kandy, je Muzeum čaje. V továrně na čaj z roku 1925, která byla přes deset let opuštěna, dnes sídlí čajové muzeum, které ukazuje historii cejlonského čaje. Více informací pro návštěvníky muzea najdete tady.
Autor článku a fotografií: M. Kučerová